تبلیغات
زیرخاکسترذهن

متفرقه/63/ شخصیت حضرت معصومه (س) (ویژه نامه ی وفات حضرت معصومه(س))


شخصیت حضرت معصومه (س) سرشار از ناگفته های جذاب است


با یک نگاه کلی به سیره و عملکرد اهل بیت علیهم السلام می توان دریافت که حضرت معصومه (س) در برخورد با زنان خاندان، اعم از قرار گرفتن آنان در نقش هایی همچون همسر و دختر در خانواده، برخوردهای بسیار متفاوتی داشته اند و  از اعمال هرگونه محدودیت نابجا بر آنها پرهیز می کرده اند. اما یکی از برجسته ترین زنان خاندان اهل بیت علیهم السلام، حضرت فاطمه معصومه (س) است.
ایشان پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم (ع)، تحت سیره تربیتی برادرشان، امام رضا (ع) قرار گرفتند  و امام (ع) توانست والاترین عواطف انباشته شده در سودای دلش را بر ایشان نثار کند.
در وصف مقام والای حضرت معصومه (س) همین بس که امام صادق (ع) درباره ایشان فرمودند: بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی، به شهر قم رحلت می کند که با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند...
فردا دهم ربیع الثانی سالروز وفات حضرت معصومه(س) است و برای تبیین شخصیت بانوی بزرگ اسلام با حجت الاسلام گرجی هم کلام شدیم:
به عنوان نخستین سوال بفرمایید که چه جنبه هایی از شخصیت بزرگوار حضرت معصومه (س) از نگاه و توجه مردم پنهان مانده است؟ حضرت معصومه (س) از جنبه های علمی و مبارزاتی در مقام بسیار والایی قرار داشته اند.
به گمان من جنبه های مبارزاتی و علمی ایشان از نگاه بسیاری از مردم پنهان مانده است. ایشان انسانی اندیشمند ، فرزانه و خطیب بوده اند و در تفسیر قرآن کریم بسیار عالم و متخصص بوده اند. حضرت معصومه به علوم قرآنی و علوم اهل بیت، حدیث و معارف دین اسلام آشنایی کامل داشته اند جلسات خصوصی را با موضوع تفسیر آیات قرآن کریم برای بانوان برگزار می کرده اند و این جلسات نشانه ای از توانایی بالای ایشان از لحاظ علمی است. همچنین جنبه دیگر فعالیت های ایشان در دوران حیات مبارکشان، جنبه مبارزاتی بوده است. در واقع حرکت و هجرت ایشان به ایران و ملحق شدن به برادر بزرگوارشان، امام رضا(ع) یک حرکت تفریحی و یا بی هدف نبوده است. این مسئله جنبه مبارزاتی دارد و باید از دیدگاه سیاسی به آن نگاه کرد.
شما این ملحق شدن ایشان به امام رضا(ع) و آمدنشان به ایران را چگونه تفسیر می کنید؟
در خاندان اهل بیت علیهم السلام تمامی فعالیت ها به صورت گروهی و خانوادگی بوده است. شما مصداق بارز این مسئله را در واقعه کربلا و همراهی خاندان امام حسین (ع) با ایشان تا آخرین لحظات می توانید ببینید. حضرت معصومه (س) هم به پیروی از همین مسئله به برادرشان در ایران ملحق می شوند. 
به نظر شما چطور می توان تعاریف و سخنانی که در وصف اهل بیت و به ویژه حضرت معصومه(س) است را به شکلی اثرگذارتر برای نسل های جوانتر بیان کرد؟


این هدف به تنهایی و به دست افرادی محدود میسر نخواهد شد.
رسانه های جمعی، مطبوعات و کتاب ها، علما و سخنوران، کارشناسان و مسئولین فرهنگی ما همه و همه باید در رسیدن به این هدف یاری گر یکدیگر باشند. آنها باید در شناساندن چهره واقعی اهل بیت علیهم السلام تمامی توان خودشان را به کار بگیرند.
به عنوان مثال شخصیت حضرت معصومه (س) ویژگی های بسیار بارزی دارد. ایشان در دامان پدری عارف و عابد و اهل ذکر و برادری اینچنین رشد یافتند. در عطوفت و مهربانی زبان زد بوده اند. بانویی اندیشمند و عالم و از علوم زمان بسیار آگاه و مطلع بوده اند. لقب ایشان کریمه اهل بیت است و این مسئله به دلیل مهربانی در دوران حیات مبارکشان و همچینین در حال حاضر برای زائرین ایشان است.
حضرت تا پایان عمر مبارکشان ازدواج نکرده اند و این مسئله به این دلیل بوده است که هیچ هم کفوی برای ایشان از لحاظ اخلاقی و معنوی یافت نمی شده است و از سوی دیگر به دلیل وضعیت خفقان آوری که از سوی دستگاه خلافت جور بر خانواده ایشان تحمیل می شده کسی این جرات را به خودش نمی داده که به منظور ازدواج با ایشان پیشقدم شود. مطمئناً چنین شخصیتی برای نسل جوان از جذابیت های بالایی برخوردار است و سرشار از ناگفته هایی است که بسیاری از جوان ها نمی دانند.

منبع: گفت گوی حجة السلام گرجی با خبر گذاری ایمنا
تاریخ انتشار : 
یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰


زندگی نامه ی حضرت معصومه (س) در ادامه ی مطلب
ولادت آن حضرت در روز اول ذیقعده سال ١٧٣ هجرى قمرى در مدینه منوره واقع شده است. دیرى نپایید كه در همان سنین كودكى مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامى خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (ع) قرارگرفت. 

در سال ٢٠٠ هجرى قمرى در پى اصرار و تهدید مأمون عباسى سفر تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این كه كسى از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند راهى خراسان شدند. 

یك سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حركت كرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد. 

این جا بود كه آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان مى رساندند و مخالفت خود و اهلبیت (ع) را با حكومت حیله گر بنى عباس اظهار مى كرد. بدین جهت تا كاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده اى از مخالفان اهلبیت كه از پشتیبانى مأموران حكومت برخوردار بودند،سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان كاروان به شهادت رسیدند، حتى بنابر نقلى حضرت(س) معصومه را نیز مسموم كردند. 

به هر حال ، یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه (س)بیمار شدند و چون دیگر امكان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمود. پرسید: از این شهر«ساوه» تا «قم» چند فرسنگ است؟ آن چه بود جواب دادند، فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم كه مى فرمود: شهر قم مركز شیعیان ما است.

بزرگان شهر قم وقتى از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند; و در حالى كه «موسى بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعرى» زمام ناقه آن حضرت را به دوش مى كشید و عده فراوانى از مردم پیاده و سواره گرداگرد كجاوه حضرت در حركت بودند، حدوداً در روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند. سپس در محلى كه امروز «میدان میر» نامیده مى شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسى بن خزرج» زانو زد و افتخار میزبانى حضرت نصیب او شد. 

آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگى كرد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود. محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» هم اكنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است. 

سرانجام در روز دهم ربیع الثانى و «بنا بر قولى دوازدهم ربع الثانى» سال ٢٠١ هجرى پیش از آن كه دیدگان مباركش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند .مردم قم با تجلیل فراوان پیكر پاكش را به سوى محل فعلى كه در آن روز بیرون شهر و به نام «باغ بابلان» معروف بود تشییع نمودند. همین كه قبر مهیا شد دراین كه چه كسى بدن مطهر آن حضرت را داخل قبر قرار دهد دچار مشكل شدند، كه ناگاه دو تن سواره كه نقاب به صورت داشتند از جانب قبله پیدا شدند و به سرعت نزدیك آمدند و پس از خواندن نماز یكى از آن دو وارد قبر شد و دیگرى جسد پاك و مطهر آن حضرت را برداشت و به دست او داد تا در دل خاك نهان سازد. 

آن دو نفر پس از پایان مراسم بدون آن كه با كسى سخن بگویند بر اسب هاى خود سوار و از محل دور شدند.بنا به گفته بعضی از علما به نظر مى رسد كه آن دو بزرگوار، دو حجت پروردگار: حضرت رضا (ع) و امام جواد (ع) باشند چرا كه معمولاً مراسم دفن بزرگان دین با حضور اولیا الهی انجام شده است. 

پس از دفن حضرت معصومه(س) موسى بن خزرج سایبانى از بوریا بر فراز قبر شریفش قرار داد تا این كه حضرت زینب فرزند امام جواد(ع) به سال ٢٥٦ هجرى قمرى اولین گنبد را بر فراز قبر شریف عمه بزرگوارش بنا كرد و بدین سان تربت پاك آن بانوى بزرگوار اسلام قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهلبیت (ع). و دارالشفای دلسوختگان عاشق ولایت وامامت شد."آفتاب" سالروز وفات آن حضرت را به تمام عاشقان حضرتش تسلیت می گوید.

احادیثی پیرامون حضرت معصومه(س)
قال الصادق علیه السلام:
ان للّه حرماً و هو مكه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدینة ألا وان لامیرالمؤمنین علیه السلام حرماً و هو الكوفه الا و انَّ قم الكوفة الضغیرة ألا ان للجنة ثمانیه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فیها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتى الجنة با جمعهم

خداوند حرمى دارد كه مكه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است كه از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود كه اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.


عن سعد عن الرضا(ع) قال:
یا سعد من زارها فله الجنة
ثواب الأعمال و عیون اخبار الرضا(ع): عن سعد بن سعد قال: سالت اباالحسن الرضا(ع) عن فاطمه بنت موسى بن جعفر (ع) فقال:
من زارها فله الجنة
امام رضا (ع) فرمود- كسى كه حضرت فاطمه معصومه را زیارت كند پاداش او بهشت است . 

كامل الزیارة:عن ابن الرضا علیهماالسلام قال:
من زار قبر عمتى بقم فله الجنة
امام جواد - كسى كه عمه ام را در قم زیارت كند پاداش او بهشت است . 

امام صادق (ع):
من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة (بحار ج ٤٨ صفحه ٣٠٧)
امام صادق (ع) كسى كه آن حضرت را زیارت كند در حالى كه آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد بهشت پاداش اوست . 

امام صادق (ع):
«الّا انَّ حرمى و حرم ولدى بعدى قم» (بحار ج ٦٠ صفحه ٢١٦ )
امام صادق (ع) - آگاه باشید كه حرم و حرم فرزندان بعد از من قم است

جایگاه حضرت معصومه(س)
لقب «معصومه» را امام رضا(ع) به خواهر خود عطا فرمود:آن حضرت در روایتى فرمود:
«مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى.» (ناسخ التواریخ، ج ٣، ص ٦٨، به نقل از كریمه اهل بیت، ص ٣٢)

«هركس معصومه را در قم زیارت كند،مانند كسى است كه مرا زیارت كرده است.»
این لقب، كه از سوى امام معصوم به این بانوى بزرگوار داده شده، گویاى جایگاه والاى ایشان است.

امام رضا(ع) در روایتى دیگر مى فرماید:
هركس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در رى یا خواهرم را در «قم» زیارت كند كه ثواب زیارت مرا در مى یابد. (زبدة التصانیف، ج ٦، ص ١٥٩، به نقل از كریمه اهل بیت، ص ٣ .)



تاریخ ارسال : جمعه 10 بهمن 1393 10:48 ب.ظ | نویسنده : سید خلیل جبارفلاحی

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال : چهارشنبه 18 مرداد 1396 08:01 ق.ظ
You are so interesting! I don't believe I've read anything like this before.
So great to find another person with original thoughts on this subject.
Seriously.. many thanks for starting this up. This website is something that's needed on the internet, someone with a bit of originality!
تاریخ ارسال : شنبه 19 فروردین 1396 10:32 ب.ظ
Unquestionably believe that which you said. Your favorite reason appeared to be
at the web the easiest factor to remember of. I say to you, I certainly get irked
whilst people think about worries that they just don't know about.
You controlled to hit the nail upon the top as well as outlined
out the whole thing with no need side-effects , other folks can take
a signal. Will likely be back to get more. Thank you
تاریخ ارسال : شنبه 11 بهمن 1393 07:09 ب.ظ
خوشحال می شوم که به وبلاگ من هم سری بزنی و نظر بدی



ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر